Capoeira och den brasilianska kulturen

Låt dig under fem dagar få möta en kampsport, en dans, musik, lära dig capoeirans olika instrument samt enkla capoeirasånger och mycket mer!

Capoeira är en blandning godbitar både ur den brasilianska och den afrikanska kulturen – vilken del kommer att bli din favorit?

Kursens fokus kommer att vara capoeira, men det vi så gärna vill förmedla är hur otroligt mycket som ryms inom ordet capoeira. Låt dig inte avskräckas av begreppet kampsport, utan kom och upplev den fantastiska brasilianska kulturen – på din hemmaplan.

Har du hört om capoeira? Den afrobrasilianska förbjudna kampdansen, som nyligen blev erkänd av UNESCO som ett Immateriellt Kulturarv av Mänskligheten? Capoeira är en afrobrasiliansk kampsport som har utvecklats ur slavarnas kamp för frigörelse, och sedermera försvar av de samhällen de skapade när de flytt undan slaveri. Den uppstod ur behovet av att öva sig i kamp och stridskonst, men samtidigt dölja detta för slavägarna. Capoeira är alltså traditionellt en kamp förklädd till lek och dans och utförs också till musik och sång. Liksom de brasilianska slavarna, härstammar Capoeirans dansinslag från Västafrika. Capoeira var förbjudet ända in på 1900-talet och var länge något man såg ner på eftersom det var slavättlingar som utövade sporten. Trots detta levde traditionen kvar inom flera olika grupper ledda av sin Mestre (mästare).

Kursledare: César dos Santos Filho – Instructor Anúm

César dos Santos Filho föddes 1985 i en liten stad i Ceará, Brasilien – Acaraú. Där bodde han praktiskt taget på stranden med sin familj i 11 år.
I centrala Acaraú fanns ett torg där det ibland var roda med capoeira, och Anúm brukade som barn ofta gå dit och titta på de capoeiristas som spelade där. På -90talet flyttade familjen till storstaden Fortaleza som bjöd på en betydligt tuffare tillvaro, och lockelser mot fel väg i livet. Men här kom Anúm återigen i kontakt med capoeira.

César dos Santos Filho, eller Anúm som han heter inom capoeiran, har arbetat med capoeira i olika volontärprojekt, samt som artist i över 10 år innan han kom till Sverige 2007. Idag bor Instrutor Anúm i Lund, Sverige, men deltar ändå i event världen över. Han har utövat capoeira i 23 år och uppnått lila/brun gradering (vilket motsvarar steg 12 av 17 graderingar). Det är den högsta graderingen vi har på plats här i Sverige, och förutom Anúm finns ytterligare två personer med motsvarande gradering i landet.

Anúm driver och är huvudtränare i föreningen ABADÁ-Capoeira Malmö, och är en mycket uppskattad tränare och pedagog. År 2009 blev han världsmästare i graderingen blå/grön, världstvåa i kategori b samt vann guld för bästa benguelaspel! 2011 ställde Anúm åter igen upp i VM och tog sig då hela vägen till semifinal i mycket hård konkurrens. 2013 var dock tävlingsmässigt det mest fantastiska året hittills. Då gjorde Anúm ett clean-sweap och tog guld i alla fem kategorier han fick tävla i (i kategori b, viktklass Médio).

Läs mer om: César dos Santos Filho, eller Anúm

abadacapoeiramalmo.se/anum.html
abadacapoeiramalmo.se/index.html
www.facebook.com/abadacapoeiramalmo/