Digitala berättelser – för att beröra och engagera

Digitala berättelser är en kraftfull berättarform för att beröra och engagera. Med enkla multimediala verktyg får du lära dig att skapa en digital berättelse om något som är betydelsefullt för dig.

Det kan handla om en person du beundrar, en kärlekshistoria eller en berättelse om en viktig händelse i ditt liv. Den digitala berättelsen kan också handla om ett koncept, en reflektion över en personlig upplevelse, en återberättelse av en historisk händelse eller att föra fram ett argument.
Digitala berättelser är vanligtvis videor som kombinerar ljud, bilder och videoklipp för att berätta en historia.

Vill du lära dig att skapa en film som berättar din historia? I den här kursen kommer du att utforska berättarformen Digital Storytelling; dramaturgi, att hitta din egna berättelse, skapande av en storyboard, inspelning av berättarröst, redigering av film och att kombinera berättarröst, bilder/film och musik för att skapa en äkta och berörande berättelse.

Kursens fokus kommer att vara på skapandet, men vi kommer även att gå igenom ämnen som fotografering och filminspelning, bild- och filmredigering, olika redigeringsprogram samt vad som krävs för att spela in en berättarröst. Du kommer också att få utforska tekniken och få inspiration att skapa dina egen berättelse genom att hitta budskapet; kärnan i berättelsen.

Så gör dig redo att utforska en spännande berättarform och att uppleva den magi som Digital Storytelling kan förmedla.

Vem är denna kurs till för?
Kursen vänder sig till alla som vill lära sig att skapa kortfilmer baserade på en berättelse, ett budskap eller en händelse. Du behöver inga förkunskaper, bara lust och nyfikenhet.
Tidigare deltagare har skapat filmer för sina barnbarn om speciella livshändelser, föräldraporträtt, livsavgörande ögonblick och till och med personliga CV-filmer. Skapandet handlar om att hitta budskapet och kärnan i berättelsen.

Kursledare: Conchi Gonzalez

Conchi Gonzalez är en inspiratör och berättare, en grafisk formgivare och en fotograf som vill fånga ögonblickets magi. I sin roll som digital kommunikatör har hon använt digital storytelling för att berika hemsidor, sociala medieinlägg och för inspirerande föreläsningar.
Hon är också skaparen bakom utställningen "100 år av glömska". Ett projekt som lyfter fram kvinnornas ofta dolda historier. Utställningen innehåller filmer där kvinnor - genom egna digitala berättelser - berättar om viktiga ögonblick i sina liv. Dessa berättelser fungerar som fönster in i kvinnors liv, drömmar och förhoppningar. Workshopparna hölls i Jönköping, Värnamo och Gislaved, och Conchi Gonzalez var den drivande kraften bakom dem

Läs mer om Conchi här:

Utställningen 100 år av glömska https://youtu.be/h0ZMNM6GgMM?si=cjnHUQIQJjAunbXt

Kost och logi: fr. 5635kr (helpension och del i dubbelrum)
Kurstid: Mån 15/7 kl.12.00 – Fre 19/7 kl.15.00

Material:
Du behöver ha med en egen dator eller Ipad.
Om du vill/har kan du ta med kamera eller en mobil du brukar fota/filma med.
Du behöver också tänka igenom en berättelse som du vill berätta och samla in foto och film till den. Om du inte har något färdigt så kan vi under kursen producera material för filmen.