Att sätta ord på dina tankar – kurs i essäskrivande

Den här kursen vänder sig till dig som har något på hjärtat och önskar få tid och hjälp att formulera det. Kursen varvar praktiska skrivövningar med reflektion över essäistikens teori och historia.

Ordet essä kommer från franskans essai och betyder “försök”. Vi menar att försöket i sig har ett värde, oavsett om det lyckas eller inte. Essäskrivande handlar om att utforska och att tydliggöra - det är en metod och en form för att förmedla våra erfarenheter.
Essäformen är vanligare än man kan tro, alla sakprosatexter som inte är strikt akademiska texter kan i någon mening sägas vara essäistiska. Essägenren rymmer dagboks- och brevskrivande, krönikor, kulturkritik, uppväxt- och reseskildringar för att nämna bara några exempel.
Den här kursen vänder sig till dig som har något på hjärtat och önskar få tid och handledning av erfarna pedagoger för att formulera det. Utrymme ges åt samtal om essäns teknik, stilistik och etik liksom åt respons på deltagarnas egna texter.

Målet med kursen är tvåfaldigt, dels att du får utveckla just den form av essäistiskt skrivande som du vill fördjupa dig i, dels att du får ägna en vecka åt ett dödsallvarligt ämne på ett sätt som inbjuder till skratt och spontanitet. Den riktar sig både till den som behöver inspiration för att komma igång och den som vill fördjupa det egna skrivandet inom ett specialområde. Med utgångspunkt i essäistikens mångfald av uttrycksformer får du hjälp att finna din egen röst. Målet är att du ska upptäcka att du kan säga mer än du själv trodde och med större skärpa och mer finess.

Inga krav på förkunskaper finns. Du behöver inte ens veta vad en essä är då kursen delvis syftar till att undersöka just det. Du tar med det du känner dig bekväm med att skriva på, dator, padda eller papper.

Kursledare Mathias Alexandersson och Simon Bergil Westerberg

Mathias Alexandersson har en masterexamen i sociologi och studier i förlagskunskap och retorik. Han har läst skrivarlinjen på Skurups Folkhögskola och har varit ansvarig utgivare för Ordkonst. Han har arbetat för svenska och danska förlag och publicerat essäer i bland annat Populär poesi.

Simon Bergil Westerberg har en fil.kand. i filosofi och idéhistoria samt läst på författarskolan på Biskops Arnö och skrivar- och skrivpedagoglinjen på Skurups Folkhögskola. Tidigare redaktör för Ordkonst 2014–2015. Han har hållit i studiecirklar i skönlitterärt skrivande och handlett romanprojekt. Simon grundade 2015 essätidskriften Poros, där även Mathias är redaktör.
Läs mer om Poros: http://www.porostidskrift.se

Kost och logi: fr. 5635kr (helpension och del i dubbelrum)

Kurstid: ån 15/7 kl.12.00 – Fre 19/7 kl.15.00