Skånska landskap i kol och akryl för nybörjare

Är du nyfiken på att utforska akrylfärgens spännande värld? Då har du kommit rätt! På den här kursen får du lära dig grunderna i akrylmåleri och hur det skånska landskapet kan återges på olika sätt.

Allt fler har på senare år fått upp ögonen för akrylteknikens möjligheter, och det är inte så konstigt. Att måla med akryl är både roligt och enkelt. Färgen är vattenlöslig, luktfri och snabbtorkande, vilket innebär att du lätt kan måla över och rätta till eventuella misstag. Den fungerar också på de flesta underlag. Du kan måla luftigt och tunt, ungefär som med akvarell, eller i tjocka, oljefärgsliknande lager - variationerna är näst intill oändliga.

Kursen vänder sig till dig som är nybörjare eller har målat lite grann. Vi varvar gemensamma, praktiska övningar med teori och eget målande. Vi går igenom akrylfärgens unika egenskaper, material, teknik och komposition. Med det vackra skånska landskapet som utgångspunkt övar vi på att återge form och färg samt djup och atmosfär. Vi tränar också vår förmåga att skildra ljus och skugga med hjälp av valörskisser i kol. Om vädret tillåter målar vi i det fria, vid sämre väder arbetar vi efter fotoförlaga inomhus. Var och en målar utifrån egen inriktning och ambitionsnivå.

Kursledare: Magnus Gatemark

Magnus Gatemark målar landskap, kustmotiv, stadsmiljöer och människor i akryl, akvarell, olja och gouache. Inspirationen hämtas direkt från verkligheten. Kullabergs naturreservat och Hovs Hallar är ett par platser han gärna återvänder till. Magnus har vid ett flertal tillfällen ställt ut sina alster i Skåne och på andra håll i landet. Magnus har undervisat i måleri på Folkuniversitetet och Vuxenskolan i Lund och Malmö samt på Skurups Folkhögskola.
Se mer om Magnus https://www.instagram.com/magnusgatemark/

Material:
Kursdeltagare tar själva med sitt material.
Materiallista kommer tillsammans med välkomstbrev efter anmälan.

Kost och logi: fr. 5365 kr (helpension och del i dubbelrum)

Kurstid: mån 31/7 kl.12.00 – fre 4/8 kl.15.00