REdesign & upcycling

Vi gör om sopor till saker. Det som gått sönder, är slitet eller som man bara tröttnat på. Kursen handlar väldigt mycket om kreativitet, problemlösning och att tänka brett om vad något kan bli, utan att styras av vad det varit.

Det kommer att experimenteras hejvilt. Vi inspireras av varandra och delar med oss av våra idéer. Fördelen med att arbeta med sopor som råvara är att det kostar så lite att misslyckas. Dessutom lär man sig något varje gång man misslyckas. Här är experimentlusta och process nummer ett.

I början av kursen kommer jag att hålla ett litet inspirationsföredrag och visa exempel på saker gjorda av utrangerat material. Vi tittar på olika typer av praktiska lösningar och diskuterar vart designprocessen tagit olika projekt och varför. Naturligtvis berör vi också den bakomliggande problematiken som orsakar att vi har tillgång till så väldigt mycket av råvaran sopor.

För att få maximalt ut av denna kurs bör du som deltagare ta med dig ett litet lass med material att bygga om. Du får gärna ha idéer om vad det skulle kunna bli, men vara öppen för att ändra dig under vägen. Det kan vara svårt att förutse vad man kan komma att behöva i form av material, verktyg och tillbehör när man jobbar med material som bjuder på ständiga överraskningar och man dessutom inte helt vet vilken väg projektet kommer att ta. Tag hellre med för mycket än för litet.
Har du vissa verktyg som du tror att du kommer vilja använda så tag med dem.

Jag är en fena på textil. Andra material som trä, papper, plast, metall och allt annat man kan föreställa sig, experimenterar jag glatt med. Jag klyddar, spottar, svär och lär mig hela tiden. Någon av er andra är kanske en fena på något annat material eller teknik.
Låt oss klydda tillsammans i sommar!

Kursledare Helle Robertson

Helle Robertson är utbildad herrskräddare och mösterkonstruktör med 30 år i mode- och designbranchen. Hon driver det egna modevarumärket Robert&Blad och återbruksvarumärket Robertson ReDesign.

Hon är gästlärare vid Arkitektskolan, Lund Tekniska Högskola och en erfaren föreläsare i ämnen som hållbarhet och design.

Läs mer om Helle https://robertoblad.se

Kost och logi: fr.5365 kr (helpension och del i dubbelrum)

Kurstid: mån 24/7 kl.12.00 – fre 28/7 kl.15.00

Mer om kursen: Det kommer att finnas några enklare handverktyg, en symaskin och lite förbrukningsmaterial (vissa saker måste man dessvärre köpa nytt) på plats.

Material:
Materialkostnad 250kr tillkommer, betalas på plats.