På gränsen - en kurs i låtspel och groove

Den här kursen är för dig som vill utveckla ditt låtspel inom norsk och svensk folkmusik, samt djupdyka i groove, komp och att spela stämmor. Traditionell folkmusik möter nutida harmonik och rytmik.

Välkommen på folkmusikkurs med Anna-Karin Andersson och Jens Ulvsand!
Anna-Karin kommer att lära ut låtar från Norge och Västsverige. Hennes repertoar består av pols från Røros, gangare från Setesdal, hurv från Särna, springleik med mera. Anna-Karin varvar låtspel med historia om musiken och dess ursprung. Vad har musiken från Norge och Värmland gemensamt? Vad är egentligen en hurv? Har traditionsmusiken några gränser?

Jens Ulvsand utvecklar sedan vidare vad man kan göra med musiken rytmiskt/kompmässigt, hur man finner andrastämmor, bastämmor och inte minst hur man förhåller sig till improvisationen i musiken där frågan om var gränsen går blir än mer aktuell.

Kursen vänder sig till dig som har spelat på gehör tidigare. Det blir både lättare och klurigare låtar. Instrument medtages av deltagarna. Alla slags instrument är välkomna!

Kursledare: Anna-Karin Andersson och Jens Ulvsand

Anna-Karin Andersson är en musiker och pedagog från Småland som är bosatt i Malmö. Från de småländska slängpolskorna har hon förälskat sig i musiken från vårt grannland Norge och den norska folkmusiktraditionen har blivit hennes stora passion. På fiol och hardangerfela spelar hon allt från kärva Orsapolskor, flödande norska gangare till dansant värmlandspols. Med studier på Malungs folkhögskola och Världsmusikprogrammet i Göteborg i ryggsäcken har Anna-Karin en bred genrekunskap och traditionskännedom. Idag undervisar hon på både Skurups folkhögskola på folkmusiklinjen, Trelleborg Kulturskola och som frilansmusiker. Anna- Karin är just nu aktuell med sitt kommande soloalbum ”Gränsland" samt duon ulvAkarin tillsammans med Jens Ulvsand.
Lyssna på Anna-Karin här: https://www.youtube.com/watch?v=6yW8ECJ9USk

Jens Ulvsand är en gitarrist och bouzoukispelare som varit verksam i Sydsverige sedan början på 80-talet och det började som frilansjazzmusiker, utbildad på Malmö musikhögskola och som pedagog på folkhögskolor i Svalöv och Skurup. Mötet med västafrikanska musiker och under samma tid svenska folkmusiker i Skåne gjorde att musiken tog en ny riktning mot folk och världsmusik som sedan dess resulterat i en 40-årigt spelande framför allt i Sverige och Danmark men också mycket internationellt med band som Avadå Band, Trio Mio, Himmerland, Willie MBuende band. Parallellt med turnerandet har Jens undervisat på bl a Skurups folkhögskola, Malmö musikhögskola och Folkekonservatoriet i Danmark.
Lyssna på Jens här: https://youtu.be/d9DmVh81fts

Kost och logi: fr. 5365 kr (helpension och del i dubbelrum)

Kurstid: mån 31/7 kl.12.00 – fre 4/8 kl.15.00