Gör ditt eget diorama

DIORAMA av grekiskans dioran, SE IGENOM, är ett arrangemang med föremål i förgrunden och en fond, målad och kombinerad med förgrunden på ett sådant sätt att de ger en perspektivisk helhetsbild.

Nu för tiden görs små världar i väggar, bokhyllor och till och med i gatumiljöer.I dessa dioramor lägger man ner mycket tid på det visuella, med detaljerad terräng och välmålade modeller med mycket detaljer. De blir mer som ett konstverk än en enstaka modell. I Malmö finns de kända anonymouse som med sina minimus världar fascinerar en hel värld.
På kursen utgår vi från att dioramat ska ha en plats som den gör ett tillägg till. Vi kommer gå igenom perspektiv, materialkunskap, färglära, att skapa en scen, att arbeta med skala och ljussättning. Detta lilla tittskåp kan vara allt från en framtidsvision, en dröm, en scen ur en bok... Det är bara att öppna upp för fantasin och börja längta till sommaren och att sitta tillsammans med andra och inspireras och pilla.

Kursledare: Lene Willumsen

Lene Willumsen har en kandidatexamen i produktionsdesign och teater på SKH, Stockholms konstnärliga högskola. Hon arbetar som productiondesigner/ scenograf på film, tv-serier och arbetar även med konst.
Lene har bland mycket annat gjort filmerna Patrik 1,5, Yarden, Min faster i Sarajevo, Krig, Magisterlekarna och Spelskandalen på SVT, 2022. Hon är också gästlärare på filmlinjen på Skurups folkhögskola i scenografi och visuellt berättande. Scenografi handlar om att bygga världar som betraktaren kliver in i oberoende av storlek där ett litet drama kan få en början. Det kan vara ett mushus eller en lägenhet på öppet hav... Ett diorama, en tredimensionell värld i bokhyllan eller i väggen på gatan.

Läs mer om Lene Willumsen:
www.nordicwomeninfilm.com/person/lene-willumsen/

Förkunskaper:
Du kan vara nybörjare eller ha byggt i modell förut. Vi tar det från där du är.
Innan kursen är det bra att du hittar en plats där ditt diorama ska passa in, där du bor. Ta foto och mät storlek. Vill du bygga in i bokhyllan ta mått, tänk på djupet.

Materiallista:
Basutrustning att ha med: Stållinjal, skalpell, skärmatta, akrylfärg, penslar + det material du vill arbeta med.
Kursledaren kommer även ha en del material till försäljning på plats.
Mer information kommer i välkomstbrev efter anmälan.

Kost och logi: fr. 5365 kr (helpension och del i dubbelrum)

Kurstid: mån 3/7 kl.12.00 – fre 7/7 kl.15.00