Yinyoga med skogsbad

Vill du ägna en sommarvecka åt hållbar hälsa, skön återhämtning och fina naturupplevelser?

Längtar du efter tid och utrymme att landa i dig själv? Då är du varmt välkommen till den här kursen!
Här får du möjlighet att praktisera Yinyoga varje dag samt även möta andra lugna yogaformer såsom Restorative yoga, Yoga Nidra och Hatha yoga.

I Yinyoga placerar vi kroppen i sittande och liggande positioner och stannar i flera minuter. Det är långsamt/stillsamt/återhämtande på samma gång som det kan vara både utmanande och kraftfullt. Musik, inspirerande ord, guidade meditationer och tid i tystnad förstärker upplevelsen av att komma i kontakt med sig själv.

Vi kommer också att tillbringa tid ute i naturen för Skogsbad och för vandring. Om vädret tillåter kommer vi att vara utomhus en och en halv dag under kursveckan och då även äta våra måltider utomhus.

Skogsbad handlar om att uppleva naturen i närvaro med alla sina sinnen. Studier från främst Japan visar på goda fysiologiska och psykologiska effekter på hälsa och välbefinnande när vi utövar skogsbad. Vi rör oss långsamt och i tystnad och när vi stannar guidar jag i olika övningar. Det blir mjuka rörelser, andningsövningar och mindfulness-övningar där vi fokuserar på intrycken från våra olika sinnen. Vi kommer att strosa runt, sitta med ryggen mot ett träd och ligga på rygg i mossan. Helt kravlöst och alldeles naturligt.

Vi kommer att göra en vandring i naturen där vi varvar vandring i tystnad med vandring i samtal. Ett fint sätt att reflektera både för sig själv och med varandra.

Kanske är yinyoga och skogsbad helt nytt för dig, kanske är du erfaren och van? Du är välkommen precis som du är, med eller utan tidigare erfarenhet.

Det blir en vecka för både kropp och själ, där du bjuds in till att hitta en ökad känsla av närvaro, medvetenhet och klarhet. Välkommen hem till dig själv!

Kursledare Lise-Lotte Johansson

Lise-Lotte Johansson är utbildare, inspiratör, yogalärare och samtalsledare. Har lång chefserfarenhet från förskola och skola, magisterexamen i pedagogiskt arbete, är ICF-certifierad coach, mindfulnessinstruktör och skogsbadsinstruktör. Driver numera Vigenstorp Yoga & Mindfulness på sin gård i norra Skåne.

Läs mer om Lise-Lotte: www.larprocesser.se

Kost och logi: fr. 5115 kr (helpension och del i dubbelrum)

Kurstid: mån 18/7 kl.12.00 – fre 22/7 kl.15.00