Naturdagbok - Utforska din omgivning med illustration

Det här är kursen som kopplar ihop naturen, konsten och sinnet. Med skissboken som verktyg närmar vi oss omgivningen med närvaro och uppmärksamhet. Så lär vi oss naturillustrationens grunder.

Under kursveckan utforskar vi vad naturdagboken kan betyda för just dig: En minnesbank? Ett konstnärligt projekt? Ett pedagogiskt verktyg? En övning i närvaro? Ett berättande? Gemensamt för alla ingångar är ambitionen att skildra motivet så som vi ser det –  att observera på detaljnivå.

Kursen passar alla som vill fördjupa sin observationsförmåga och utveckla sina teckningsfärdigheter, oavsett förkunskaper. Även du som inte har tecknat så mycket innan är välkommen.

Du får lära dig naturillustrationens grunder. Vi tecknar, målar och tar anteckningar i det fria. På utfärderna samlar vi naturalier (naturföremål) att studera närmare inomhus. Hemma i kurslokalen hittar vi tid för teckningsövningar och genomgångar. Du får också lära dig hur skisserna kan användas i ett konstverk eller en färdigställd illustration.

Trivs du i naturen och vill fördjupa den kontakten? Vill du öva dina teckningsfärdigheter och din perceptionsförmåga? Kom med på en upptäcktsfärd i snäckskalets vindlingar, fjäderns mjuka dun och de vidsträckta vyerna. Stäm träff med naturen!

Du kommer behöva en del konstnärsmaterial till kursen, och kommer att få en materiallista då du anmält dig. I övrigt behöver du packa med oömma kläder för väder, så att du kan vara utomhus.

Då vi kommer att röra oss i naturen en del, är det bra om du klarar av att promenera några kilometer, i lugn takt.

Kursledare: Kleo Bartilsson
Kleo Bartilsson är frilansande illustratör med inriktning på realistiska naturmotiv. Uppdragen handlar ofta om att göra illustrationer till naturreservatsskyltar, faktaböcker och foldrar. Artbilder på olika djur och växter varvas med miljöillustrationer och mer schematiska bilder.

Att teckna och måla har hon haft med sig sedan barnsben. Naturintresset finns med från uppväxten men odlades också under åren i natur- och ungdomsföreningen Fältbiologerna.

Kleo Bartilsson är utbildad på Lunnevads folkhögskola, en tvåårig konstutbildning. Förra året deltog hon också i en onlinekurs i naturhistorisk illustration vid The University of Newcastle, vilket gav många nya inikter och kunskaper, som hon nu gärna delar med er!

Läs mer om Kleo: http://www.kleobartilsson.se/

Instagram @kleobartilssonillustration