Elektrobroderi workshop

Introduktion till elektrobroderi med grannlåt

Brodera, sy och skapa med ljus, elektronik och textil, lär dig grunderna i hur du broderar in led-ljus på textil. Du gör ett broderi eller utsmyckar ett befintligt plagg med grannlåtsbroderi i kombination med Led-ljus. Vi stygnar med varierande trådar

Materialkostnad som tillkommer utöver vanliga kursavgiften till Skurup:
Elektrobroderi materialet som vi kommer att använda heter Lilypad.

Detta ingår i materialkostnaden:
Lilypad led 5 var 60kr.
batterier (tre var 40kr)
batterihållare 60kr
lilytiny eller lilytwinkle som får allt att blinka 60kr.
monteringstråd
Totalt: 220kr per pers.

Möjlighet kommer att finnas att köpa ytterligare elektromaterial och annat textilt material.

Material textil:
Det finns en del tyg och trådar som du får använda fritt till ditt broderi, men om du vill så tar du själv med ett plagg, scenkostym eller annat valfritt i textil, som du vill ska lysa med Led-ljus.

Tänk på att det ska gå att brodera direkt på eller fästa fast ett broderi på det du tar med. Rekommendation är att inte tvätta varken broderiet eller kretsarna när ditt projekt är klart.

Övrigt:
Medtag favoritsybehör, ylletyger, bomullstyg, broderitrådar av ylle, bomull, lin och silke, glittertrådar, paljetter, pärlor, glittertrådar, konstmaterial av alla de slag. Allt material som är kul att experimentera med!
Kom också ihåg skissmaterial.

Kursledare: Stina Billing och Karin Eldforsen.

Karin Eldforsen
De senaste åren har hantverket mer blivit en sorts forskningsuppgift för mig. Att söka kunskaper om nya material eller att fördjupa mig i uttrycksätt.
Inspirationen kommer ofta från litteratur och då gärna med historisk anknytning.
Materialen som jag använder är i huvudsak naturmaterial såsom siden, ull, linne, skinn, bokbinderimaterial, gethår tagel och en hel del metallnät.
Med ett flertal textila utbildningar i bagaget bl.a. från Forsa folkhögskola har jag de senaste åren kompletterat dessa med en
ämnesbehörighet i ämnet slöjd med inriktning textil, vid Umeå universitet. Alltid har händerna varit sysselsatta med hantverk.
Både när jag handfast behövt att tillverka något, men också ”onöder ”.

Karin Eldforsen är en av kursledarna och hon är en mycket kunnig och inspirerande konstnär/hantverkare främst inom textila material. Karin är även en mycket erfaren och bra pedagog.

Stina Billing
Stina Billing arbetar med textilt konsthantverk med vävning och broderi som specialitet. Hon arbetar som slöjdlärare och håller slöjdworkshops för barn, ungdomar och vuxna i många material och tekniker som broderi, vävning, tovning, täljning, återbruksslöjd. Hon gör även inspirationsföreläsningar kring hållbar utveckling, textil historia, barns slöjdande och textil materialkunskap.

Länk till facebooksidan för Elektrobroderi

Mer om kursen: Öppen för alla oavsett förkunskaper.