Litterär gestaltning

Vad vill du berätta? Vad är ett litterärt språk? Utveckla ditt skrivande tillsammans med författarna Susanna Alakoski och Mats Söderlund. Välkommen till en intensivkurs i att skriva prosa och poesi.

Susanna Alakoski och Mats Söderlund är tillsammans verksamma som skrivardoktorer i tidningen Skriva. De har givit skrivkurser i egen regi under tio års tid både i Sverige och utomlands. Med denna kurs vänder sig författarparet till dig som skrivit en del förut, eller gått skrivkurs tidigare. Men det går lika bra att vara nybörjare då du som deltagare kommer att bemötas individuellt utifrån ditt eget skrivande och den nivå du befinner dig på. Till kursen ska du ta med en valfri egen text (max 2–3 sidor) som du vill utveckla, prosa eller poesi.

Kursveckan inleds med gemensam lunch och genomgång av kursen samt presentation av kursdeltagarna. Författarna kommer att tala om olika genrer, om skillnaden mellan biografi, dokumentärroman och roman. Vidare blir det föreläsningar om olika poesi- och prosaverktyg, textens rörelse, klang och rytm. Om metaforer och dialoger. Mycket tid ägnas åt det skönlitterära språket, alltså litterär gestaltning.

Vad får en text att fungera?

Hur blir en berättelse litteratur?

Hur ser processen ut från idé till bok?

Med utgångspunkt i egna texter och de begrepp och verktyg som kursen presenterar ges också utrymme för en mångfald lustfyllda och spännande skrivuppgifter och textverkstad.

Varje eftermiddag och kväll finns utrymme för skrivtid, läsning och frivilliga filmseminarium.

Välkommen!

SusannaAlakoski MatsSoderlund

Kursledare: Susanna Alakoski och Mats Söderlund

Susanna Alakoski är författare, dramatiker och Augustprisvinnare. Redaktör för flera uppmärksammade antologier. Publicerat fyra barnböcker samt två dagboksessäer Oktober i Fattigsverige och April i Anhörigsverige, där den sistnämnda sätts upp som pjäs på Stockholms Stadsteater våren 2016. Tilldelats VI:s litteraturpris, Moa-priset och arbetarrörelsens Ivar Lo pris. Alakoski utsågs år 2015 till hedersdoktor vid Fakulteten för hälsa och samhälle vid Malmö högskola. Arbetar med ett omfattande romanprojekt.

Mats Söderlund har publicerat nio diktsamlingar. Fick Katapultpriset för debutdiktsamlingen ”Det står en pöbel på min trapp”, 1992. Även publicerat romanen Observatoriet, och essäböckerna Göra kärlek respektive Göra män. Diktsamlingen Årorna i Flocktjärn kom våren 2016. Ordförande i Sveriges Författarförbund 2005 – 2012. Aktuell med handboken Skriva Poesi och fantasyromanen Ättlingarna

Läs mer om Susanna Alakoski: susannaalakoski.se
Författarsida Facebook: https://www.facebook.com/susannaalakoski/?ref=bookmarks