Om oss på Skurups folkhögskola

Fri från yttre styrning

Skurups folkhögskola grundades 1888 och var ursprungligen en bygdens skola. Idag är den en skola med kreativ miljö, där kunskaper förmedlas och utbyts. Den ägs och drivs av en folkhögskoleförening och är politiskt och religiöst obunden.

En skola med profil

Stommen utgörs av den allmänna linjen som ger gymnasie- kompetens. Men det är journalistik, film, musik och skrivande som blivit folkhögskolans profil.
Journalistutbildningen har funnits på Skurups folkhögskola i mer än 20 år. Musikutbildningen Jazz har gjort sig ett namn i Norden och är inriktad på improvisation och sedan hösten 2010 har vi även rock- och folkmusik i utbildningsutbudet. Många namnkunniga poeter, författare, informatörer, journalister och TV-personligheter har gått på Skurup.

I sann folkhögskoleanda sjuder skolan av liv!

Filmkvällar, poesiaftnar, musikklubb, pingisturneringar, fotbollsmatcher mm. – bara din fantasi sätter gränser! Aktiviterna på skolan ändras från år till år – allt efter elevernas intresse och initiativförmåga.

På skolan finns bl.a. bibliotek, pingisrum, bastu, gym och elevcafé för att skapa en mångfald av aktiviteter.

Tillgänglighet för studerande med funktionsnedsättning

På Skurups folkhögskola går att studera även om man har en funktionsnedsättning. Det finns både internat och undervisningslokaler med handikappanpassning att tillgå. Vi är en skola med många gamla hus varför flera lokaler inte är handikappanpassade men vid behov är vi flexibla och kan flytta kurser till något av våra anpassade hus.

Skurup

Mer om orten, service, sevärdheter och omgivningen kan du läsa på Skurups kommuns hemsida, www.skurup.se