Sväng & groove - spela & sjung folkmusik

På vår folkmusikkurs kommer du att lära dig låtar och sånger från våra nordiska länder. Du kommer att jobba mycket med samspelet i musiken och lära dig om stämspel, improvisation, groove och lite arrangering.

Vi som undervisar på kursen jobbar i vanliga fall på folkhögskolor, kulturskolor och musikhögskolor och är vana att hantera olika instrumentalister, sångare och musikanter med utgångspunkt i andra genrer. Musiken som vi lär oss och jobbar med under veckan kommer du att ha mycket glädje av efter kursen i din spelgrupp hemma eller med dina elever som du möter under terminerna.

Under veckan kommer du också att få individuell instrumental- eller sånglektion. På kvällarna blir det tid för att jamma och dela repertoar med varandra.

Kursen riktar sig till dig som jobbar på Kulturskola och vill bredda din repertoar och pedagogik eller till dig som är spelsugen i största allmänhet och som fått upp öronen för folkmusiken. Du bör känna ditt instrument väl. Undervisningen kommer i huvudsak att vara gehörsbaserad. Alla slags instrument och musikanter är välkomna.

Kursledare: Lärare från Skurups folkhögskolas folkmusiklinje