Skönlitterärt retreat

Hinner du inte läsa så mycket som du önskar? Vill du hitta sätt att få återhämtning utan att rota för mycket i dig själv? Skönlitteraturen är ett utmärkt sätt för rekreation.

Det är vetenskapligt bevisat att läsning fungerar avstressande, till exempel reduceras vår stress upp till 68 % bara genom sex minuters läsning. Föreställ dig hur lugn du kommer vara efter fem dagar?

På Skönlitterärt retreat får du gott om tid att försvinna in i böckernas värld. Du får hjälp att stärka din läsaridentitet genom boksamtal med de andra på retreatet. Varje dag träffas vi några timmar och pratar om vår läsning på olika sätt. Om vädret tillåter tar vi promenader med ordnade boksamtal. Du får personlig coachning för ett hållbart läsande liv.

Kursen är för dig som älskar att läsa, vill börja läsa eller som tappat bort din läsning. Du som vill hitta läskompisar och lära dig mer om dig själv genom att läsa om någon helt annan.

På plats kommer vi läsa Linjen av Elise Karlsson, noveller ur Brinnande livet av Alice Munro, seriealbumet Deras ryggar luktade så gott av Åsa Grenvall samt litteratur du väljer själv.

KarinEggert   FrejaArvidsson

Kursledare: Karin Eggert Kraft och Freja Arvidsson

Karin Eggert Kraft är barnbibliotekarie, tvättstugebibliotekarie, kulturprojektledare och redaktör för Bazar Masarin, ett webbtidskrift om barn- och ungdomslitteratur. Läser för att få fantasi och medkänsla, för att överleva. Har mångårig erfarenhet av att hålla i läsecirklar på folkbibliotek. Två boktips: Jane Eyre av Charlotte Brontë och Dålig Karma av David Safier

Freja Arvidsson är kulturprojektledare som älskar poesi. Har radiopratat i Kulturkompisar, läst skönlitterärt skrivande på Gotlands folkhögskola och håller kurser i skrivande och i att göra fanzines. Jag läser och skriver för att förstå och kommunicera med mig själv. För att tänka på annat och för att få nya idéer. Två boktips: Bübins unge av Mare Kandre och Kometen kommer av Tove Jansson.

Kost och logi: fr. 4525 kr (helpension och del i dubbelrum)

Kurstid: mån 23/7 kl.12.00 – fre 27/7 kl.15.00

Mer om kursen: De tre böckerna skaffar du på egen hand. Några reservexemplar kommer att finnas att köpa på plats.
Om du har läsnedsättning så kan du ladda ner romanerna på Legimus.se Detta kan du få hjälp med på ditt folkbibliotek.

Kursledare: Karin Eggert och Freja Arvidsson

Karin Eggert