Porträttmåleri i olja

Med snabba oljemålningar ”a la prima” kommer vi utforska porträttmåleri. Vi fokuserar på att se människan vi målar av. Vi lär oss bland annat anatomins grunder, kompositions och färglära.

Framförallt kommer vi fokusera på att se människan vi målar av, vad är essensen av den människan vi upplever framför oss just idag. Vad ser vi? Vad upplever vi? Det kan vara expressivt, naturalistiskt, naivistiskt eller vilken -ism som helst bara det är sant för dig i ögonblicket. Till kursen vill jag att du tar med dig ett fotografi av den vackraste målningen du vet.

HannaNilsson
Kursledare: Hanna Nilsson

Hanna Nilsson är konstnär, arkitekt och lerbyggare. Utbildad på Österlensskolan för konst och design samt Kungliga Tekniska Högskolan för Arkitektur i Stockholm. Hon har vana av att hålla kurser i både måleri och lerbygge och har arbetat som porträttmålare.

Pågående konstnärliga projekt:
”Makroskop”, utomhusstudier, Ateljé Utmarken, Yellowbox, Öland
”Ett eget rum”, konstnärskollektivverkstad med inriktning på tvärkonstnärliga experiment, Stockholm

Läs mer om Hanna Nilsson
Måleri Hanna Nilsson

Kost och logi: fr. 4525 kr (helpension och del i dubbelrum)

Om kursen: Efter antagning kommer informationsmail om det material du ska ha med dig till kursen.