Filmmanuskurs

Under en vecka får du lära dig grunderna i manusförfattande för film!

Vi kommer mestadels att göra skrivövningar och lära oss hur man bygger en karaktär, hur man jobbar med konflikt, vad undertext är och hur man kan använda sig av den, hur man utnyttjar scenografi för att berätta sin historia och mycket mer. Vi kommer även att gå igenom grunderna i dramaturgi samt göra en längre skrivövning som resulterar i ett kortfilmsmanus. Inga förkunskaper krävs.

Kursledare Carin Bräck

Carin Bräck är manusförfattare, filmskapare och filmpedagog. Med bakgrund i skådespeleriet gick hon 1992-94 Skurups folkhögskola och där började hon skriva manus. Efter att ha förkovrat sig med studier såväl vid Dramatiska institutet och Göteborgs filmhögskola jobbade hon i flera år som manusförfattare, bl a på 90-talssåpan Vita Lögner innan hon för snart tio år sen började regissera egna filmer.

Med stort patos och med öga för såväl det fantastiska som det magiska i det vardagliga har Carin gjort ett tjugotal kortfilmer, många både visade och prisbelönta utomlands och i Sverige. Hon håller även manusworkshops och arbetar på den folkhögskola hon själv en gång studerade vid. Hon är utbildad i manus vid Alma manusförfattare.

Kost och logi: fr. 4525 kr (helpension och del i dubbelrum)

Kurstid: mån 30/7 kl.12.00 – fre 3/8 kl.15.00

Mer om kursen: Inga förkunskaper krävs.